4 rady, jak předejít zranění při běhání

Články Komentáře

Asi to už poznal každý z nás, tělo odmítlo spolupráci a další pohyb je vykoupen jen značnou bolestí. Nemám na mysli klasickou mužskou rýmečku nebo puchýřek na palečku. Přece jen každý sport, tedy snad kromě šachů, značně zatěžuje pohybový aparát a tělo si s tím musí nějak poradit. Někdy to zvládá lépe a někdy prostě některá část těla vypoví službu, což nám naznačí právě tolik neoblíbenou bolestí. Ale jak zranění předcházet?

Často si vzpomenu na větu mého spoluhráče ze squashe (v té době mu bylo cca 33, mě 26): „Počkej po třicítce, to tě bude všechno bolet.“ Měl na mysli pomalejší regeneraci po každém pohybu, ale i bolesti kloubů, svalů, úponů, šlach a dalších možných i nemožných částí lidského těla. Nevěril jsem mu. Přece tři křížky na krku neznamenají, že bude tělo zničené a téměř nepoužitelné. Teď jsem ve věku, v jakém byl tehdy on a zase sebe můžu odpovědně říct, že…je to jak kdy 🙂 Sportuji vcelku často, v podstatě kazdý den. Ano, únava občas přijde, ale že bych na několik dnů sport vynechal mě ani nenapadne. Nejen, že pohyb mě baví, ale skvěle funguje na vyčistění hlavy a odpočinutí si od starostí běžného života (to vím z doslechu, osobně moc starostí nemám :)).

Je pravda, že čím dál častěji si všímám bolesti. Velká část těchto bolístek není způsobená opotřebením, spíše je na vině vnější vliv…přece jen hokej není balet. Ale občas při běhu zlobí koleno, jindy píchá v rameni. To se prostě stává. Ale zjistil jsem, že se zdravotním problémům způsobeným sportem dá předejít.

1. Hýbat se, hýbat se, hýbat se…

běháníZ ní to, jako bych si protiřečil? Přece pohyb je to, proč nás něco bolí. Ano, to je pravda. Ale tělo si musí na pohyb zvyknout. Znám hodně případů, kdy se někdo rozhodl (nebo ho manželka donutila) se sebou něco dělat. Spousta takových hurásportovců se rozhodne pro běh. Přece jen to není sport nikterak finančně náročný, stačí si obout ty bílé boty, co leží zaprášené v botníku mnoho let (i když jsou pro běh absolutně nevhodné) a vyrazit polykat kilometry. Po prvním takovém pokusu samozřejmě následuje několik dní totálního vyčerpání zakončené zjištěním, že je to příliš náročné a bolestivé.

Ale to je přesně ono. Je potřeba vydržet a tělo postupně zvykat na zátěž. Začít pomalu, klidně jen rychlejší chůzí a postupně přidávat jak rychlost, tak vzdálenost. Nic nejde hned, chce to trpělivost.

2. Jedno pořádné protažení je lepší než deset doktorů

StrečingRuku na srdce, kdo z nás se poctivě před běháním nebo cvičením protáhne. A protažením nemám na mysli ledabylé zamáchání rukama a vykonání jednoho dřepu. Mám na mysli pořádný strečink a zahřátí těla. Tato část cvičení (běhání) je stejně tak důležitá, jako samotné cvičení (běhání). Tady dělá většina z nás velkou chybu. Celý den sedíme na prd…na zadku v kanceláři nebo v autě a pak najednou chceme, aby svaly a šlachy fungovaly minimálně na 100%. Dovolím si říct, že většina zranění a bolesti vzniká právě proto, že tělo na pohyb nepřipravíme. Takže hlavní je nespěchat, postupně protáhnout všechny důležité svaly končetin a trupu, zahřál tělo do provozní teploty a až pak se vrhnout do cvičení či běhání. A abych nezapomněl, strečink by měl následovat i po skončení pohybu.

3. I odpočívat se musí umět

pesAsi to taky znáte, v mládí jsme sportovali i několikrát denně a stejně jsme měli spoustu energie. Ale s přibývajícími roky to už tak růžové není a je třeba si dopřát i odpočinek. Tělo potřebuje regeneraci po námaze, kterou jsme mu běháním nebo jinak připravili. Pod slovem odpočinek si ale nepředstavuju jen ležení na gauči s vychlazeným pivem v ruce. Máte za sebou dlouhý a vyčerpávající běh? Tak vemte přitelkyni, manžela, psa nebo jiného tvora a běžte se projít. Mnohem rychleji si tak nohy, ale i celé tělo, odpočinou a budou dříve připravené na další zátěž. Nebo jste měli náročný trénink v posilovně? Běžte druhý den do bazénu si zlehka zaplavat.

4. Správným vybavením k lepším zítřkům

raketaVybavením teď nemyslím mužskou pýchu. Ale propriety, které pro ten daný sport potřebujeme. Jak jsem psal v prvním bodě, je holý nerozum si na běhání vzít nějaké staré nepohodlné boty, protože zákonitě pak budou bolet kolena, paty, kyčle a manželku hlava z vašeho naříkání a litování se. Stejně tak se nemůžeme divit, že nás při tenise bolí loket, když hrajeme s dřevěnou raketou pamatující zlaté předválečné časy.

Jistě, není třeba kupovat jen ty nejdražší kousky. Ideální je, pokud onomu vybavení nerozumíte, zajít do specializované prodejny, kde vám ochotně a hlavně odborně poradí. Je dobré zapojit i zdravý rozum a nenechat se ošálit sliby, že s touto raketou za 8 tisíc budete mít dělový servis jako Federer nebo že ony běžecké boty vám zaručí minimálně olympijský rekord na 10 kilometrů. Osobně doporučuju SportObchod.cz, kde je velký výběr a mají kromě eshopu i prodejny v Praze a v Brně. Mějte se rádi a neodbývejte se slovy „ale vždyť na to moje … (doplňte sport) to bohatě stačí“.

A co ty, jak předcházíš zranění?

Napsat komentář