5 tipů, jak se vrátit do formy na mateřské

Články Komentáře

Mnoho maminek na mateřské si po čase stěžuje na ubíjející stereotyp a únavu. Po té, co jim děti zcela změní životní rytmus, často zjistí, že návrat do starých dobrých předtěhotenských kolejí už je téměř nemožný. Neustálá péče o blaho potomka, jeho krmení, kakání, přebalování, uspávání, utěšování, k tomu starost o zachování fungující domácnosti. Tak nějak vypadá život nejedné maminky. Ale copak je to nepochopitelné? Vždyť když si odnosíte svého drobečka uvnitř svého těla se všemi ranními nevolnostmi, bolavými zády a neustále se zvětšujícími prsy a pak ho přivedete často s vypětím všech sil na svět, je jasné, že se děti často stanou středobodem vesmíru. Není proto nic neobvyklého, že partneři se dostávají na druhou kolej a potřeby samotných maminek často na poslední slepou kolej domácího nádraží.

Mysli na sebe

Moudré knihy, kamarádky i lékaři často radí, že by si měly maminky vyhradit čas jen pro sebe. Má to totiž pozitivní vliv nejen na jejich fyzickou schránku i na doplnění psychických sil. Už slyším řadu námitek, že to není možné, že nikdo jiný než máma se o svého prcka nepostará, že partner to neumí, babička je daleko, na chůvu nemáte a že kamarádky ani nikoho jiného nechcete otravovat kvůli své „zábavě“. Mít pár chvil jen pro sebe není o nic méně důležité než spokojené mimino, navařený oběd, vysátý obyvák či manželův fotbálek. A je jedno, jestli tu svoji chvíli strávíte díváním na televizi, čtením knížky, telefonováním s kámoškama nebo procházkou po lese. Špatné svědomí rozhodně není na místě. Naopak je potřeba zařadit i své potřeby do škatulky „musím udělat“.

První krok je nejtěžší

Mateřství přináší kromě řady radostí a příjemných pocitů také některé změny, které až tak radostné nejsou. Od výkyvů nálad, kdy se mladé maminky (a někdy i tatínkové) rozněžní u dojemného filmu, až po špíčky a kilíčka na pozadí, bocích a bříšku, které ne a ne zmizet i když máme pocit, že celé dny dřeme na 150%. Když už se nám tedy podaří přesvědčit partnera, babičku nebo kámošku, aby pohlídali dítě, obvykle to ženy berou jako ideální příležitost jak se sebou něco udělat. Nejtěžší je samozřejmě první krok, překonat každodenní rutinu a pohodlnost.

Tipy, jak se vrátit do formy

Je jasné, že tak jako každá žena jinak zvládá těhotenství, i po porodu jsou potřeby a možnosti maminek rozdílné. Někdo má větší prsa a kojí, někoho naopak zrovna toto netrápí. Někomu se podaří shodit těhotenská kila snadno, jiná maminka se s každým kilem navíc pořádně natrápí. Jak mně kdysi říkala s nadsázkou jedna moje známá, doktorka: Něco máme v genech, něco v hlavě a něco ve špecích.

1. Zimní a míčové sporty, plavání

Řada žen se snaží navázat na své dřívější sportovní aktivity, ať již v kolektivních nebo individuálních sportech. Pokud nežijete v blízkosti hor, těžko si asi odskočíte na hodinku na svah. Oblíbenou – především víkendovou kratochvílí – však bývají běžky nebo bruslení. Intenzivní půlhodina až hodina na sněhu či ledu je rozhodně příjemným zpestřením i když nejste zrovna Neumannová nebo Sáblíková.
Protože nám ale začíná jaro, zaměřme se spíše na letní sporty. Tradičně oblíbený je tenis, s kamarády pak třeba volejbal nebo beach volejbal. Každý, kdo někdy vyzkoušel beach jistě potvrdí, že už po půlhodině mrskání na písku toho má plné zuby i zkušený plejer.Někdo dává přednost i v létě halovým sportům, protože nejsou závislé na počasí. Mezi ty nejoblíbenější patří zmiňovaný volejbal, oblíbený je pak squash a v posledních letech stále více badminton.
Mezi zimní sporty můžeme s trochu dobré vůle počítat i plavání. Pravidelný trénink se totiž v současnosti již ani jinak než v krytém bazénu nedá dělat. Plavání je oblíbené mj. i proto, že pohyb ve vodě téměř nezatěžuje klouby, přitom se posilují skoro všechny svalové skupiny – ruce, hrudník, záda, nohy i zadek.

2. Procházky se psem, Nordic Walking

Skvělou motivací proč vyrazit na hodinovou procházku nebo krátký výběh, je pes. Ať již ho máte v domě, na zahradě nebo v bytě, většina plemen bude spokojená, když s nimi vyrazíte na procházku nebo malý výlet. Ideální je, máte-li blízko les, kde se lze „schovat“ před sluníčkem i v horkých letních dnech. Nejste-li nadšenci do psů, nevadí. Pořiďte si hůlky na Nordic Walking. Při správné technice se zapojí až 90% svalstva a oproti běžné chůzi spotřebujete mnohem více energie. Můžete tak spálit za hodinu až 600 kcal, což se pozitivně projeví na úbytku přebytečných tuků.

3. Běh, kolo, brusle

Říká se, že kromě procházek je nejlevnější běhání neboli jogging. Stačí mít kvalitní boty. Mezi mnoha ženami ovšem není „obyčejné“ běhání příliš atraktivní. Při pravidelném půlhodinovém běhu, nejlépe na měkkém povrchu (třeba v lese), přitom získáte celkem snadno kondici a snížíte hmotnost. Nejde o to lámat rekordy, správným tempem joggujete tehdy, když můžete při běhu mluvit. Ale pozor, odborníci radí, že má-te li nadváhu větší než pět kilo, nebo je-li vám nad 35 let, což dnešní maminky často mívají, je lepší poradit se s lékařem a začít nejdříve třeba s rychlou chůzí, než si tělo zvykne.
Mnohem oblíbenější se zdá být cyklistika. Projet se na kole není podle mnoha žen zdaleka tak náročné jako běhání. A vlastně mají pravdu. Při jízdě na kole totiž tělo spálí ve srovnání s během za stejnou dobu jen asi 60% kalorií (Tabulka spalování kalorií). V sedle ale i netrénovaná žena vydrží určitě déle, proto je jízda na kole spíše víkendovou aktivitou.
V městských podmínkách se zdá být jednou z nejlepších možností bruslení na in-linech (kolečkové brusle). Množství upravených cyklotras a tratí pro bruslení se postupně zvyšuje, jde o sport, kde nezáleží na věku ani na pohlaví a při pravidelném tréninku se i začátečníci rychle zlepšují, zvyšuje se jim fyzická kondice a formují především hýždě a boky. Nejen maminky pak určitě ocení, že ke spalování tuků, tedy hubnutí, dochází už po 20 minutách jízdy. Při správné technice se pak posilují také břišní a zádové svaly. S koupí bruslí pak jistě poradí odborníci v obchodě nebo zkušenější kamarádky.

4. Posilovna, aerobik, spinning

Mezi tradiční mučírny dam a dívek patří již řadu let posilovny a různé způsoby cvičení aerobiku. Z novějších metod, které jsou poměrně oblíbené jak mezi ženami tak mezi mnoha muži, pak patří spinning, tedy skupinové cvičení na stacionárních kolech pod vedením instruktora a za doprovodu hudby. Jezdec kombinuje v průběhu lekce pět stylů jízdy a tři pozice rukou. Při běžné lekci se dá v průměru spálit až 600 kalorií a efektivně tak nastartovat hubnutí. Výhodou je, že stejně jako při jízdě na kole se minimálně zatěžují klouby, především má ale pravidelné šlapání velmi dobrý vliv na tvarování zadečku, boků, stehen a lýtek.

5. VacuShape, Power Plate, Pilates

Nejmodernější technologie a vědecké výzkumy přináší novinky i v oblasti sportovního vyžití. V tomto případě ve fitness a wellness. Například princip přístroje VacuShape, který se dostává stále více do povědomí žen a dívek, je založen na tom, že pro spalování tuku je nezbytný pohyb a dostatečné prokrvení břicha, boků, zadečku a stehen. Tedy oblastí, které trápí nejen mladé maminky určitě nejvíce. Stačí „uvěznit“ své břicho, zadek a boky v podtlakové kabině a přitom třicet minut svižně pochodovat na běžeckém trenažeru.
Další novinkou, kterou fitka připravila pro hubnutíchtivé ženy, je Power Plate. Jde o speciální vibrační stroj, díky kterému lze nejen hubnout, ale také tvarovat postavu a omezit celulitidu. Při pravidelném cvičení na PowerPlate dochází také k výraznému zpevnění břišního a zádového svalstva. Doba běžné lekce je přitom obvykle jen 30 minut.
Třetím výtečným tipem, jak zrelaxovat a udělat něco pro své tělo, je cvičení Pilates. Cvičení rozvíjí koordinaci, sílu, rovnováhu, flexibilitu a dýchání. Podporuje zádové, břišní a hýžďové svalstvo a napomáhá správnému držení těla.

Nejčastějším „sportovním“ výkonem maminek je pochopitelně tlačení kočárku, nošení dětí v náručí, případně v šátku nebo v některém z mnoha nosítek, např. manduce. Zaměřili jsme se však jen na aktivity, které lze provádět bez dětí. Tedy při kterých se můžete věnovat jen sami sobě. Jistě existuje i řada jiných metod, jak spálit přebytečné kalorie. A ne všechny jsou zde uvedeny. Není ale důležité jak sportujete, ale především jestli vůbec. Budeme vám u toho držet pěsti.

Napsat komentář